måndag 23 juni 2008

Midsommar i regnskogen

Midsommar på södra halvklotet bjuder på vissa utmaningar. Det är vinter, rätt så mörkt och brist på både gräddfil och färjeköer. Man får helt enkelt koka snaps på en damstrumpa. Vi var fem svenskar som begav oss 2000 meter i lodrät riktning ner till regnskogen i Yungas för att fira årets längsta dag, fast den kortaste då eftersom vi är söder om ekvatorn. Och vi gjorde vad vi kunde för att uppvärva känslan av säckhoppning och dragspelsmaraton, typ.

Olle som är här och skriver uppsats hade med sig skärgårds- och löksill, Cecilia på Svalorna hade Skåneakvavit och Karin på Sida hade några potäter. Själv bidrog jag med en egenhändigt ihopsvängd snaps. I dagens informationssamhälle går sånt på ett kick. Först googlar man ”snapsrecept”. Sen väljer man kryddor som det finns utsikter att hitta på Bolivias ICA, ”Ketal”. Alltså valde jag bort björkskott och johannesört och slog i stället upp anis och fänkåls spanska översättningar på wordreference.com. Kryddorna hängde på sin plats i ABC-kryddhyllan och jag hällde ner två påsar i en flaska polsk vodka för att ge smak i några dagar.

Enligt receptet skulle denna gröt sedan silas genom ett kaffefilter. Eftersom man här bara dricker pulverkaffe gick jag bet på det. Men på järnaffären fick jag ett bra tips.
”Sila genom en damstrumpa!”

Så jag gick några butiker upp på Avenida Montenegro där jag bor och köpte ett par nylonstrumpor. Det gick alldeles utmärkt och snapsen smakade gott.

Vädret bidrog också till en autentisk midsommarkänsla, 15 grader och regn i luften med skenuppsprickningar i molntäcket.

På midsommarafton ska man ju dessutom samla ihop sju blommor, lägga under kudden och drömma om sin tillkommande. Resultatet kan ni se härnedan.
Det blev lite knöligt med bananklasen, men så här i förskingringen får man a
nstränga sig lite för att upprätthålla traditionerna.


Flitiga Lisa (mujer trabajadora...), papegojblomma, banan, eh...amaryllis, orkidé, liten papegojblomma, negerkyss

Annars tillbringade vi helgen med att vandra i regnskogen och andas luft som smakade piggelinshot jämfört med den torra tunna luften i La Paz. Så här ser de mest lukrativa lokala grödorna ut.

Koka, Kaffe

1 kommentar:

Unknown sa...

Imponerande. Snapsens McGyver!

/jesper