måndag 16 juni 2008

Sporthelg



Sverige-Spanien i lördags och en del av svenskkolonin samlades vid lunchtid uppe i Sopocachi, La Paz diplomatstad, för att se matchen. Inför matchen togs eventuellt nationalfotbollsromantiska svenskar ned på jorden rätt effektivt. ESPN lyckades klämma in Schweiz flagga i Sverige-gruppens tabell, och i uppsnacket öppnade boliviansk TV med en textvinjett som presenterade matchen Spanien-Skottland. Sen gick det som det gick. På bilden har Sverige precis gjort ett-ett och tröjan jag fick i avskedspresent kom till god användning.

Dagen efter bar det av till Estadio Hernando Siles för att se Bolivia försöka gripa sista halmstrået i kvalet till VM i Sydafrika 2010. Det lyckades man inte med. Chile var en klass bättre och vann med 2-o utan märkbara höjdsymptom. Bolivia spelade ungefär som AIK anno 2004 och andernas Zlatan, Marcelo Martins, som just skrivit på ett miljondollar-kontrakt med Ukrainska Shaktar Donetsk, hade inte ett rätt. Till slut ropades det på förbundskaptenens avgång.

För att späda på nederlagets bittra smak sjöng chilenska klacken "Vamos a la playa...", den playa som en gång tillhörde Bolivia.
Dagen efter förlusten valde President Evo Morales att i stället betona framgången i hans möte med Sepp Blatter tidigare under våren, där alltså Bolivia fick fortsatt dispens att spela på hög höjd. Santa Cruz-baserade TV-kanalen Unitel valde dock att skylla en del av nationalstadions dåliga gräsmatta på att presidenten och hans polare ibland spelar jippomatcher där.
***

Emellan dessa matcher fortsatte jag slipa på min labila backhand (därav forehandansatsen på bilden...) tillsammans med tennistränaren Ramiro.

1 kommentar:

Jon sa...

Tjena Coco!

Ledsen att jag inte hört av mig tidigare - vårt uppbrott tog hårt på mig och en tids celibat kändes som den enda framkomliga vägen. Alternativt är jag en lat gris.

Eminent blogg! Väcker minnen av många fina stunder in a da cbk när vi alla samlades kring elden och lyssnade till olas formuleringskonst! Kommer du ihåg Disney's tolkning av teodiceproblemet - att Pluto är Långbens hund - eller hur var det? :-) (är det inte musses föresten?)

Anyway, ha det så bra - jag kommer vara en trogen läsare. Du är där uppe med Norberg :-)

//Jon