måndag 22 december 2008

10 Sverigereflektioner


Jul i förorten

- Det tog en vecka innan solen gick upp

- När jag kommer till slutet av varubandet på Konsum finns det ingen där som plockar i varorna åt mig. Så jag får tränga mig tillbaka och köpa en påse för en och femtio.

- 4000 pers ser AIK i en onsdagsmatch i ishockey (däribland jag och några kompisar (vi kom efter en period för att köra en mjukövergång från fotbollens två halvlekar)). Så mycket folk har det inte varit sedan....ja, sedan senast det hände och hockeyn är som sagt tillbaka i stan.

- Det finns en Kanal 7

- Det är halvglest med folk i Stinsens köpcentrum i Häggvik söndagen innan jul

- Årets julklapp är en upplevelse och det stående skämtet på gatan är att ge sina nära och kära en upplevelse av besvikelse.

- Den första Bolivianyheten jag ser i svensk media är att landet förklarats fritt från analfabetsim. Resultatet av en lång och intensiv, bland annat Kuba- och Venezuelafinansierad, kampanj. Det finns dock frågetecken kring hur bra folk verkligen kan läsa, och uttalandet kommer som Boliviadraken skriver mycket lägligt i upptakten till konstitutionsomröstningen i januari.

- Jonas Gardell är het. Både med i svt:s bästa program "Stjärnorna på slottet" och i sr:s "sommar"-kopia, "vinter".

- Den egentliga anledningen till att jag åkte till Bolivia var ju att få komma hem i jul och putsa mina rekord i långfärdsskridskoåkning på Norrviken eller millöpning runt banan i Hammarbyhöjden. Nu har jag varit förkyld första veckan i Sverige och den största effekten av höghöjdsvistelsen är borta. Så nu siktar jag på att isarna ligger när jag återkommer till Sverige för gott i maj.

- Flera av de unika alpaca-julklappar jag släpat hem såg jag i ett stånd på Sergels torg häromdagen. Nåja, jag fick dem i alla fall till halva priset.

Inga kommentarer: