fredag 9 januari 2009

Statsvetenskapen i kris

Jag kom att tänka på en sak. En av de mest bärkraftiga teorier jag lärde mig under mina fyra år på pol mag-programmet har skjutits i sank.

Den järnhårda lagen om att två länder som har en McDonald's restaurang inte krigar med varandra - "the Big Mac peace theory" - gäller inte längre.

När Ryssland och Georgien i somras skjöt på varandra försvann det mest handfasta teorem som statsvetare haft att hålla i och vetenskapen famlar numera återigen i mörker. I Tblisi och Moskva fortsätter man dock att sälja plusmenyer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej nej nej, "the Big Mac Peace Theory" gäller bara för moderna liberala McDonald's-restauranger, sådana där man kan byta ut sina pommes frites mot minimorötter. Det kan man inte i Tblisi.

Anonym sa...

ja, du kanske är något på spåren. den reviderade big mac peace theory - nu med minimorötter

Anonym sa...

Ola, jag trodde mer om dig. Som freds- och konfliktvetare och leg fackidiot kan jag dock informera dig om att teorin sköts i sank redan 1999, två år innan vi tog våra första stapplande steg på pol mag-programmet.

Det handlar naturligtvis om Nato vs. Jugoslavien: både Belgrad och ett icke ringa antal städer i Natoländerna kan stoltsera med McDonald's-restauranger.