måndag 19 januari 2009

10 Boliviareflektioner III

När jag var liten var restriktionerna på när man fick veva ned bilrutan rätt hårda. Då tänkte jag att när jag blir stor ska jag alltid ha rutan nere. Den tanken lämnade mig dock någonstans på vägen. Det gäller dock inte bolivianska taxichaufförer. De lever drömmen fullt ut och det är alltid ruta helt ned även på 4-gradiga La Paz-kvällar.

När jag kom hit i maj kostade det 3300 kronor att ta ut 4000 Bolivianos. Nu kostar det 4900. En värdestigning på Bolivianon på ungefär 50%!

En av de mer oväntade svenska boliviabloggarna är den gamle proggartisten Dan Hylanders som tydligen drog sig tillbaka ett tag till djungeln i Riberalata för att komponera.

La Paz betraktas som en "hardship"-postering för svensk biståndspersonal. Det innebär att de har två betalda resor och veckovistelser per år på mindre ansträngande platser.

Jag blev avblåst för felaktigt inkast inte mindre än tre gånger i senaste korpmatchen eftersom kaströrelsen måste beskriva en parabolisk bana i luften...

I min lägenhet studsar jag omkring på en beige heltäckningsmatta. Och jag kan med bestämd empiri dementera att matt-shampo skulle vara lösningen på ekvationen heltäckningsmatta + x = rent + fräscht

I Bolivia, och resten av Latinamerika också för den delen, verkar det finnas ett väldigt enkelt och effektivt knep att höja statusen på sin butik eller affärsrörelse när den gått i stå. Häng på attributet aleman eller suizo så går allt av sig självt sedan. Här finns nämligen tyska och schweiziska, bagerier, apotek, verkstäder, restauranger, skolor som alla anses lite finare än andra.

Casual Friday är mycket etablerat i Bolivia. På banken sitter kassörerna i luvtröjor och även våra annars så propra revisorer kommer i jeans och illa sittande urtvättade langärmade tröjor på fredagar.

Sverige har ett konsulat i La Paz. Det har öppet mellan 9 och 13 på vardagar. De svarar dock inte på mail på svenska utan ber dig återkomma på något mer universiellt språk.

På biståndsambassaden i dörren bredvid är dock svenska högst gångbart. Där hänger till och med bilder på Lucia, frusna bladlösa grenar och Stockholms skyline på väggen. Dessutom är de flesta möblerna ditskeppade från IKEA.

Fler Boliviareflektioner

2 kommentarer:

Anonym sa...

Casual friday, så underbart!

Anonym sa...

Klarläggande: Anledningen till restriktionerna avseende nervevade bilrutor var din och storebror Martins benägenhet att vifta med era från Norge insmugglade leksakspistoler, på den tiden var det olagligt att sälja leksaksvapen i Sverige, vilket givetvis höjde statusen enormt för dem som trots lagen ägde ett leksaksvapen. Som du säkert minns blev vapenviftandet speciellt besvärande när vi åkte genom gränskontrollen till Östtyskland...

Pappa