lördag 23 augusti 2008

Sportnotiser

Alltid ska nån jäkel berätta hur det gick för Jörgen Persson
eller
Konsten att stoppa ned en bit av tiden i fickan och ta upp den när man känner för det

Få känslor kan mätas med den när man lyckas mörka ett idrottsresultat under ett par timmar för att sedan avnjuta det oregisserade skådespelet i fråga i en eftersändning eller i en egen inspelning. Det är som att köra ett armeringsjärn av Robert Prytz lårs tjocklek genom Merkurius, månen och jordklotet och säga till mornande Salomonöarna att, "nej, ni får sova ett tag till jag måste bara se semifinalen i Cupvinnarcupen först". Man blir herre över tiden på ett mycket mäktigt sätt.

Men det är ingen lätt uppgift. Det finns tre potentiella hot.

1. Någon person säger resultatet ovetandes om min plan att upphäva naturlagarna.
2. Jag får reda på resultatet på annat sätt via någon mediekanal.
3. Det värsta. Någon person som vet resultatet och dessutom vet att jag försöker mörka det kan inte låta bli utan måste komma med någon lustig kommentar av typen "har det stora slagsmålet utbrutit ännu" eller "tänka sig att Teddy Lucic skulle göra hat-trick". Sådana människor förtjänar tre år i gruvorna i Potosí.

Inför lördagsmorgonens klassiska semifinal i pingis mellan 42-årige Jörgen Persson och den kinesiske världsettan hade jag upprättat en vattentät plan. Jag satte på SR:s websändningar och la min inspelningsbara mp3-spelare alldeles intill för att spela in på det gamla klassiska högtalare-till-mikrofon-sättet. Sedan gav jag mig ut i La Paz-natten på en födelsedagsfest ganska säker på att Jörgen Persson med mycket låg sannolikhet skulle komma upp som spontant samtalsämne. Det gjorde det dock och min vattentäta plan råkade ut för ett Typ 1-fel. En kille som kom till festen tog helt oförhappandes upp JP:s match.

Well, Well, inte mycket att göra åt även om jag i sådana lägen är ganska säker på att matchen i fråga hade slutat på ett mer gynnsamt sätt om min tidsmanipulation hade lyckats.

Imorgon ska jag försöka igen. Då ska jag mörka AIK-Hammarby till klockan 01 svensk tid när jag kommer hem från jobbet.

Och det är ju inte bara inom idrott man kan genomföra denna manipulation av tid-rum-nätet. Man kan tänka sig att mörka nästa års melodifetivalvinnare eller vägra titta på sitt barn naket tills det är en 3-4 år.

Själv har jag ingen aning om hur det gick i riksdagsvalet 1991. Ska kolla på några vhs:er jag har med mig så fort jag får tid.

La Paz-derby och min AIK tröja kommer till god användning
I söndags var det La Paz-derby i fotboll mellan svartgula The Strongest (även kallade tigres för sin färg) och ljusblåa Bolivar. Bara färginramningen fick mig att få nervösa förnimmelser från en annan stad, ett annat land.



The Strongest; Bolivar

Det rådde lite tvivel om vilken sida jag skulle ansluta mig till. Tyvärr förlorade Tigres med 4-2 inför 30000 åskådare och har liten möjlighet att ta hem vår-Ligan (det utses två mästare varje år).


Min kollega Hans, hans brorson och jag

OS-tipset
Jag har på många sätt haft ett fantastiskt OS. SR:s sändningar har blivit min nya sängkamrat. I och med att vi ligger 12 timmar efter så somnade jag till morgonpassen och vaknade till kvällspassen. Var det någon viktig semifinal i skeet på den kinesiska eftermiddagen så fick jag ta en halvtimmes avbrott i sömnen vid kl 03.

De absoluta radiomässiga höjdpunkerna var semifinalen i tennisdubbeln, Jörgen Perssons kvartsfinal och på något märkligt sätt också Sanna Kallurs rivning på 0.9 m.

Mitt tips 2 guld 4 silver och 4 brons visade sig vara alldeles för optimistiskt även om jag fick rätt på antalet silver. Och med guld i segling och ridning (nära i båda), silver till Stefan Holm (nära), behållet brons för Ara och ett brons i stället fär fjärdeplatserna i skytte och brottning så hade ju mitt tips gått in...

Vad gäller Kinas medaljer så var mitt tips 44, 32, 25 väl inte så långt ifrån 51, 21, 28.
Nu gäller det bara att hitta något att göra i väntan på nästa OS.




Inga kommentarer: