söndag 31 augusti 2008

Världens högsta skidområde smälter bort


Värmestugan och skidbacken

Bolivia har länge stoltserat med världens högsta skidområde på 5300 meters höjd utanför La Paz. Nu har den uråldriga liften rostat ihop och, vad värre är, glaciären träder tillbaka med hög hastighet. Den mer allvarliga sidan av det hela är att La Paz vattenförsörjning hotas. Samma hot hänger över andra länder som är beroende av de tropiska glaciärernas buffrande funktion, främst Ecuador och Peru.


Liften startar på 5300 meter och landar på 5400

Glaciärer i tropikerna är bland de första offren för den globala uppvärmningen eftersom de ligger i ett så varmt område och är beroende av en mycket skör tempraturbalans.

I helgen var jag där med några kompisar och vandrade upp för den före detta pisten. Det märks att jag har vant mig att vara på hög höjd för det var endast med normal andfåddhet som jag gick upp till 5400 meter.

***
Tentan i fredags gick nog bra. På ambassaden bjöds det på tentakaffe och skrivningssal med utsikt över stadens skyline.




2 kommentarer:

Anonym sa...

test

Anonym sa...

OK, då är jag på banan igen med lösenord och allt. Tack för din blog alltmer intressant speciellt den om förväntad ålder. Tänker på när jag som lärare på Turebergsskolan tog risken att låta mina elver gissa min ålder (som var 32). De flesta gissade mellan 25 coh 35 men en elev 57. Tillfrågad sa han kort "jag tog det på utseendet", efter den upplevelsen har jag aldrig utsatt mig för risken.