torsdag 30 oktober 2008

Mot huvudstaden

Jag vill minnas att Bolivia var med med en egen landsida i min OÄ-bok "Vår värld" med det enda existensberättigandet att landet hade två huvudstäder. Det vållade en del problem när man skulle lära sig alla världens huvudstäder inför världen-provet - är det La Paz eller Sucre som är Bolivias huvudstad?

Nu vet jag hur det är. Lilla Sucre med bara ett par hundratusen invånare är den stad som benämns som capital i konstitutionen. Man har fått högsta domstolen men inte så mycket mer. Allt annat är i La Paz. Det var därför som prefekten i Chuquisaca, där Sucre är huvudstad, inte ens ville vara med i dialogen så länge inte Sucre med några snygga formuleringar i den nya konstitutionen fick sin bleka huvudstadsimage pimpad.

I helgen ska jag dit med några kompisar och kolla in den vita staden och äta deras berömda chorizo.

***

För övrigt skulle det vara kul att läsa om "Vår värld" igen. Jag tror att många av mina uppfattningar om världen fortfarande kan spåras tillbaka till den. Särskilt om länder som jag inte varit i kontakt med därefter. Att läsa om den skulle vara ungefär som att se om "Nilecity" när man förstår att aha, det är därifrån alla lustigkurrar har fått sina oneliners.

Så jag önskar mig den i julklapp, Vår värld, den gula versionen.

Inga kommentarer: