onsdag 1 april 2009

Topplista latinamerikansk musik - plats 4-3



#4 Ricardo Arjona - La nena (2002)



Stackars fattiga, våldsdrabbade, misskötta, vackra Guatemala har i alla fall en sak att glädja sig åt. Megastjärnan, Latinamerikas Bono, Ricardo Arjona. Han är nästan i nivå med Maná och Shakira i popularitet på kontinenten och har levererat hit efter hit under 20 år.

Vardagsrealismen och samhällskritiken light i Arjonas texter gör att alla kan ta till sig honom och känna att de lyssnar på en artist med lite tanke bakom.

Episka La nena, "Flickan", är inte någon av hans kändaste låtar men den bästa. Undertiteln är bitacora de un secuestro, noteringar från en kidnappning, och texten är ocksa en lång beskrivning av en kidnappning av en liten flicka. Här bildsatt med filmen Man on fire, på samma tema.

Temat får en att tänka på Runaway train och själva latens uppbyggnad har vibbar från November rain, inte sant?
.

,
#3 Shakira - Las de la intuición (2005)
,


,
Och så dyker hon upp igen Shakira, på bronsplats. Men jag kan redan nu avslöja att detta är hennes högsta placering. Det innebär också att jag indirekt utser Las de la intuición till Shakiras bästa låt. Och det ger ju lite ångest. För jag vet att imorgon kan jag inse att jag ju tycker att typ No creo är bättre och den fick inte ens plats på listan.
.
Ungefär som att välja sitt favoritlösviktsgodis. Väljer man sura colanappar kan man sedan vakna mitt i natten kallsvettig med skuldkänslor mot hallondödskallarna och de röda pastellfiskarna. Eller att välja sin favoritsmurf, muskelsmurfen, och gensat känna att man svikit glasögonsmurfen.
.
Las de la intuicion är ju dessutom fran Shakiras sämre mer slätstrukna period efter världslanseringen. Att det är den mest sedda musikvideon på youtube i Ryssland(!) är ju inte heller lovande. Men låten har en upptrappande energi och en refräng som är helt oemotstandlig. Så jag får stå mitt kast. Shakiras bästa. I alla fall idag.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Arjona har sina ljusa stunder, framför allt bra texter (nära till vardagsrealismen med eget missbruk, misshandel osv.), men du har för mycket Shakira på listan. ;D

ola sa...

för mycket shakira?! Jag har ju till och med fått använda positiv särbehandling för att sålla bort några av hennes låtar...

Johan F sa...

Leon Gieco da? Eller han kanske haller sig mest pa hemma plan an hela latinamerika?

Pumita sa...

Haha, hon är bra men det finns ju fler...