onsdag 18 februari 2009

Brev till Blatter

Häromdagen pratade jag med en man i 70-årsåldern på Club Andino Boliviano, föreningen som anordnar klättring och vandringar runt om i bergsmassiven här. Jag skulle höra mig för om olika utflyktsalternativ.

Jag fick se en massa bilder från de mäktiga bergen och vi kom in på temat höjdsjuka. "Jag har en teori", sa mannen och såg lurig ut. "Höjdsjuka är bara en psykologisk effekt, egentligen är det inga problem att komma till La Paz och idrotta."

Jag svarade att jag var skeptisk men mannen framhärdade. Och han tog fram ett brev som var adresserat ingen mindre än Fifas president Sepp Blatter (eller Joseph Blafter som det stod i brevet...). En A4:a där mannen i hövlig ton förklarade att det är orimligt att överväga ett förbud mot fotbollslandslagets hemmamatcher på 3600 meters höjd i La Paz, en fråga som varit en långkörare i det Sydamerikanska VM-kvalet. Hans tyngsta argument var att... det helt enkelt är så. Vältränade idrottsmän klarar höjden utan problem. Så det så.

Brevet hade han överlämnat till Schweiz ambassad i La Paz (Blatter är schweizare). Svaret hade inte dröjt, mannen tog fram ett annat brev där ambassadören försäkrade att brevet nu befann sig för handläggning och utvärdering hos Fifas avdelning för hälsofrågor.

Allt detta berättade han för mig i tron att jag var suizo (schweizare), något han tolkat in när jag presenterat mig som sueco,.

3 kommentarer:

Pumita sa...

Heh, det var ju tur för dig att han tog fel på Suecia och Suiza, som de så ofta gör.

Pumita sa...

Annars hade du inte fått höra den här intressanta historian menar jag.

Anonym sa...

Ja det är bra med "dubbelt medborgarskap" ibland.