måndag 16 februari 2009

Privatekonomernas stora svek

Kvällstidningar och affärspress brukar svämma över av placeringstips för att få de surt förvärvade sparslantarna att växa. Åtminstone var det så före finanskrisen.

Rysslandsfonder hit och statsobligationer dit eller kanske köpa lite guld. Alla dessa tips har dock kommit på skam och ekonomerna spenderar nu mycket tid med att förklara varför dessa tips trots allt var rimliga med den information som fanns just då.

Men en av de allra bästa placeringarna alla kategorier gick uppenbarligen alla professionella tipsare förbi. För inte hörde jag någon i början av förra året uppmuntra till att sälja bostadsrätten, tömma spargrisen och panta tomglasen och gå all in i bolivianska Bolivanos.

Synd. För det är nämligen vad alla svenska småsparare borde ha gjort. Bolivianon är troligen en av de valutor i världen som gått bäst under det senaste året. (Jag känner inte till någon valuta som gått bättre).

Utvecklingen för 100 000 kronor placerade i mars 2008


Så här mycket hade kunnat plocka ut idag om du hade investerat 100 000 kronor i mars förra året:

Bolivianos: 151 000
Dollar: 141 000
Euro: 114 000
Börsen: 76 000
ZBW dollar: 0

6 kommentarer:

Anonym sa...

läckert! - ylva som inte vet just nåt om ekonomi

Anonym sa...

Soft att vara privatekonom, den bästa gissningen är att det blir idag som det var igår.

Så vad ska du göra med din förmögenhet Ola? 49,9 % i AIK Fotboll kanske?

Anonym sa...

Nja, jag far lön i kronor sa jag har fatt se andra sedan av Bolivianons rusning. D v s en taxitur till stan kostar nu 15 kronor i stället för 12…

Dessutom gjorde jag misstaget att placera alla mina besparingar efter ett insidertips som kom till min hotmail fran en Robert M. Han gav mig numret till ett konto i Harare och lovade att pengarna skulle fördubblas var fjortonde dag. Sen dess har jag inte sett dem.

Barbro, Sofie och Karin sa...

Aha... så det var därför du flyttade till Bolivia.

Bra drag!

Anonym sa...

Glöm allt du hört om valutaspekulation, i dessa oroliga tider är det råvaror som gäller. Själv sitter jag och väntar på 12 ton bauxit som jag köpte på postorder via E-bay häromdagen - ålderdomen är säkrad.

Anonym sa...

Ja, jag kör förstas ocksa med bade hängslen och svangrem. Förutom min placering i Zimbabwiska dollar nappade jag även pa ett erbjudande jag fick pa den svarta ravarumarknaden här i La Paz.

Sa nu har jag 12 stavar dubbelanrikat uran i madrassen för att rida ut finanskrisen. Ett tryggt pensionssparande är som bekant den bästa huvudkudden.