tisdag 24 februari 2009

Skandalerna i katolska kyrkan

Fallet med den förintelseförnekande prästen i Uppdrag Granskning har givetvis fått en del uppmärksamhet även här i Latinamerika. Nyligen blev han ju utvisad från Argentina på grund av sina uttalanden. Och den katolska kyrkan väcker lite sympati i övrigt också.

När jag var i Chile nyligen fick jag höra om en skandal med anknytning till skolan jag gick i när jag var utbytesstudent där. En präst som var "padre director", skolans andlige ledare, året innan jag kom har påträffats med bilder på nakna berusade pojkar från ett prästseminarium i Argentina. Han sitter nu i husarrest i väntan på utredning. Till saken hör att min bäste vän och bänkkamrat i Chile hade en mycket ansträngd relation med prästen i fråga efter att ha blivit avstängd ett år från skolan under hans ledning. Prästen ska ha lämnat beskedet leende till min kompis gråtande mamma.

Nyligen kom det dessutom fram att grundaren till Legión de Cristo, Kristus Legion, tidigare anklagad för sexuella övergrepp på församlingsmedlemmar, dessutom hade ett barn med en kvinnlig anhängare. Legión de Cristo är en katolsk orden i stil med Opus Dei som har många anhängare från samhällets elit, bland annat i Chile.

Klart är att katolska kyrkan på många ställen utgör en mycket osund miljö. Det finns röster inom den katolska världen som vill att katolska präster ska få gifta sig precis som protestantiska präster (om det nu skulle förbättra situationen).

Det starkaste inlägget i debatten om övergreppen i den katolska kyrkan är annars fortfarande Sinead O'Connors uppträdande i Saturday Night Live 1992. Här kan man verkligen tala om "kupp" i direktsändning (de sista 10-20 sekunderna av klippet).


Bara någon vecka senare skulle O´Connor uppträda på en hyllningskonsert till Bob Dylan i Madison Square Garden. Publiken hade uppenbarligen hennes kupp i Saturday Night Live i färskt minne. Mannen som presenterar henne är countrysångaren Kris Kristofferson. Sinead O'Connor var vid tillfället 25 år gammal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte dags att göra rent hus med mörkermännen nu?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2565363.svd

http://www.aftonbladet.se/wendela/article4607879.ab

Anonym sa...

jo det kan man lugnt säga. Häromdagen läste jag att 55000 kvinnor sökte läkarhjälp efter daligt utförda illegala aborter i Bolivia förra aret.