fredag 26 september 2008

10 Boliviareflektioner

Bolivias motsvarighet till DN Debatt är vägblockader, det är genom dessa olika intressegrupper och politiska partier framför sina åsikter och krav.

En av instruktörerna på gymmet jag går till heter Bismarck, i förnamn.

Wallyboll, volleyboll på en squashplan där man får utnyttja väggarna är en populär sport här.

Det är svårt att gå till snabbköpet eller gymmet utan att höra Ace of Base och/eller Dr. Alban

Det är alltid minst ett billarm aktiverat inom hörhåll.

Jag har frågat flera personer, men de bolivianska TV-kanalerna (ett 10-tal st och vissa av hyfsad kvalitet) saknar tillgänglig tablå.

Man får ofta två kolhydratkällor till maten (t ex kött, potatis och pasta).

"Neoliberal" är en av de populärare förolämpningarna på gatan.

Eftersom Bolivia ligger nära ekvatorn är årstidsskiftena och uppfattningen om dessa inte så tydliga. Om man frågar när sommaren börjar kan man få svar som varierar mellan oktober och januari.

Bolivia har förmodligen världens mest tystlåtna taxichaufförer.

3 kommentarer:

Linnea Uppsäll sa...

HAhahaha, jaaa. Fast jag har aldrig hört någon förolämpa nån med att säga neoliberal.

Anonym sa...

jo i demonstrationer jag sett i tv tycker jag det svängs rätt friskt med neoliberal mot usa, prefekterna och deras moster.

Linnea Uppsäll sa...

Okej, ja det förstås. Trodde du menade ifall nån trängde sig före in i minibussen eller så...